Да се въведат по-високи глоби за шофьори, нарушили правилата за движение по пътищата в празнични и почивни дни, както и ако возят други пътници в колата си, предложи Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение във вторник по време на дискусия за събиране на предложения за нов Закон за движение по пътищата.
Според Кесяков трябва да се помисли и дали да има различни режими на движение по пътищата в тъмната и в светлата част на денонощието. Трета идея е при извършено на завой пътно-транспортно нарушение виновният да се явява отново на изпит за книжка.
Идеята за по-сериозни глоби, ако шофьорът пътува с други хора в колата, Кесяков подкрепи с данни, че през миналата година като пътници в леки автомобили са загинали 150 души. Идеята за по-солени санкции при направени през нощта нарушения, той обясни с това, че през нощта заради слабия трафик шофьорите се позволяват повече нарушения и станалите по това време катастрофи са с по-тежки последици. Всеки трети загинал извън населените места е загинал в резултат на пътно-транспортно произшествие на завой, аргументира експертът третото си предложение. Той обаче призна, че част от катастрофите са резултат от инфраструктурата и призова и към по-стриктен регламент за изграждането на безопасна инфраструктура на пътя.
Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) предложи КАТ само да установява нарушението на пътя, а размерът и видът на наказанията да се определят от друг орган.
Сред другите идеи на дискусията бяха да се въведе отговорност за стопаните на пътя, както и специален режим за младите шофьори.
Всички идеи ще бъдат разгледани и в рамките на четири-пет месеца ще бъдат подготвени текстовете на новия закон. Очаква се в началото на септември те да бъдат внесени в парламента за обсъждане, каза пред журналисти заместник-председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Георги Свиленски от Коалиция за България.
Ще бъдат сформирани работни групи по различните части от законопоректа – като се започне от обучението на шофьорите, пътната инфраструктура, контролът и санкциите, посочи той.
На мен ми хареса това предложение да е по-солена глобата, когато возиш пътник в колата, т.е. когато възможността да убиеш двама или трима човека е доста по-сериозна от това да катастрофираш сам, коментира Свиленски. Според него предложението е разумно и би изиграло своя превантивен ефект спрямо водачите.