Затяга се контролът върху автомобилите на газ. В момента няма официален регистър на колите в България с монтирани газови уредби. Наредба на транспортното министерство предвижда ситуацията да се промени, а контролът върху сигурността на газовите уредби да не е фиктивен.
Според досегашната статистика от годишните технически прегледи (ГТП) автомобилите на газ са около 200 000. Според данните на сервизите обаче близо милион българи карат на природен газ. 95% от бутилките в тях са допълнително, а не фабрично монтирани. Не е ясно и колко от тях са потенциално опасни, уточнява бТВ. Контролът върху тях в последните 2 години е силно занижен.
Някои от шофьорите, които карат на газ, изчисляват, че разходите им са наполовина спрямо тези за бензин и не смятат да сменят горивото. Прегледите на газовата уредба сега са задължителни, само ако в талона на колата е отбелязано, че има газ. Това обаче се случва рядко. Според монтьори близо 30% от газовите уредби са потенциално опасни, тъй като не се монтират според изискванията.
Новите правила предвиждат където и да се монтира газовата система, след това колата да минава проверка в пункт, където се правят и годишните технически прегледи. Според бранша обаче наредбата решава проблема половинчато.
„Докато не се обхванат и сервизите на регистрационен режим и да се изисква техническа компетентност, нещата не са решени докрай”, смята Георги Илиев, зам.-председател на Български автогаз сервизи.
Дори наредбата да остане в сегашния си вид, след година транспортното министерство се надява да е наясно и за точната бройка на колите на газ у нас.
Промените в наредбата трябва да влязат в сила от 1 септември. През това време сервизите трябва да се подготвят както технически, така и експертно. Поне засега поскъпване на ГТП не се предвижда. От бранша обаче не изключват и тази възможност.
В момента прегледът струва средно между 30 и 50 лева. Ако колата има газова уредба, струва с около 5 лева повече.