Всички пътни знаци в България трябва да станат светлоотразителни, а за незрящите пешеходци светофарите в населените места трябва задължително да издават и звуков сигнал. Появява се и нов знак, който да указва къде има радари или камери на пътя, пише „Труд”. Тези и други промени в Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата бяха качени от регионалното министерство на сайта му за обществено обсъждане.

От години насам повечето нови пътни знаци, които се поставят по пътищата, отразяват светлината от фаровете на колите. Те са и задължителни за магистралите и международните пътища. “Все още обаче някои бедни общини поръчват от старите знаци. Никой не може да каже колко са пътните знаци в страната и колко от тях трябва да се сменят с нови”, каза експертът на Браншова камара “Пътища” Петко Табаков.

Един нов светлоотразителен пътен знак струва между 40 и 120 лв. Наскоро пътната агенция обяви обществена поръчка за доставяне и монтиране на пътни знаци в цялата страна за 4 години. Нейната стойност е 20 млн. лв.

Според промените звуковият сигнал за незрящите трябва да съпровожда всяка смяна на светлината на светофара. Сега звуковият сигнал е пожелателен.

“При обсъжданията обаче възникна идея незрящите сами да си включват звуковия сигнал. Причината е, че живеещите наоколо обикновено недоволстват от постоянния шум. В софийския квартал “Люлин” даже имаше случаи на счупени звукови устройства, които пречеха на хората да спят”, каза Табаков.

Новият пътен знак Е24 се казва “Контрол с автоматизирани технически средства или системи” и изобразява видеокамера и вълни. Той трябва да бъде поставен от КАТ навсякъде, където има стационарни или мобилни камери и радари за измерване на скоростта на колите.

Според промените, когато знаци се поставят временно, техният фон трябва е жълт. Когато с тях се обозначава място с концентрация на катастрофи, фонът трябва да е жълтозелен. Знакът “Внимание” навсякъде вече трябва да е с жълт фон.

Светофарите за трамваите ще изпълняват вече и ролята на светофари за градските автобуси и тролеи, е записано още в промените.

В практиката се въвеждат и т.нар. шумяща маркировка, макар че тя няма да е задължителна. Става въпрос за осеви линии, които издават силен шум, когато гумата на колата мине върху тях. Това служи като предупредителен сигнал за водача, ако е заспал на волана.

В проекта се предвиждат още десетки дребни промени по дизайна на пътните знаци и премахването на онези от тях, които не са международно приети.