Такса смет, която гражданите и бизнесът плащат на общините, да зависи от площта на имотите. Това е най-вероятният сценарии за промяна на базата за изчисляване на вземането, което в момента масово се смята според данъчната оценка на имотите, каза министърът на финансите Владислав Горанов в отговор на въпрос на депутата от Реформаторския блок Вили Лилков във вторник.

По закон Министерският съвет трябваше да предложи нова методика за такса смет до края на март, която да се основава на изхвърленото количество отпадъци. Това обаче означава сериозно увеличение на тежестта за гражданите за сметка на тази за бизнеса. За изработването на методиката е сформирана работна група в Министерството на финансите с участието на общините и бизнес организациите.

Заради непреодолими различия между участниците, подсилвани от предстоящите местни избори, и до момента конкретен резултат от работата няма, а според закона новата такса смет трябва да е факт от началото на 2016 г. Първоначалната идея беше тя да се прилага от началото на тази година, но по настояване на общините и по предложение на ГЕРБ промяната беше отложена.

Горанов не каза кога се очаква работната група да излезе с конкретно предложение. Работата по методиката била затруднена заради липсата на конструктивен диалог и противоположните становища на различните участници. Министърът обясни, че изчисляването на таксата според изхвърлените количества отпадъци е справедливо, но е трудно да се намери метод, който да удовлетвори и общините, и бизнеса и в същото време да може да се прилага във всички населени места. Имало съгласие първо да се промени Законът за местните данъци и такси и след това да се изработи методика за изчисляване на плащането. Горанов не каза в каква посока ще са законовите изменения и дали ще доведат до ново отлагане на промените.

Лилков пък заключи, че и догодина таксата ще се изчислява според данъчната оценка, което ощетява хората с имоти в централните части, както и фирмите. “Не мога да приема, че двустаен апартамент в центъра на София произвежда 10 пъти повече смет от такъв апартамент в краен район. Трябва да ограничим общините да вървят по най-лекия път. Данъчната оценка на имотите има най-малка връзка с произведената смет от едно домакинство или фирма”, каза депутатът.

По закон и сега използването на данъчната оценка като основа за изчисляване на такса смет е изключение, което се прилага, ако ставката не може да се пресметне според изхвърления боклук. Общините обаче от години са превърнали изключението в правило. При управлението на кабинета “Орешарски” беше направен опит за промяна като дори беше представен и вариант на методика за ново изчисляване на таксата за боклука. Предвиждаше се плащането да се раздели на две – за чистене и за събиране на сметта. Предлагаше се плащането за чистота да зависи от броя на живеещите в даден имот или на служителите във фирмата, ако става въпрос за офис. При този метод, ако разходите на общината за чистене са 2000 лв. на година, а жителите – 1000, таксата на човек щеше да е 2 лв. За 4-членно семейство – 8 лв.

В обявената, но неприета през миналата година методика, за такса смет се даваха три варианта, от които общините да избират. Първият беше според количеството изхвърлена смет на човек, като плащането трябваше да се прави през покупка на чували за боклук или стикери, които хората да залепят на собствените си торби. Другият вариант беше да се следи количеството в кофите пред къщите.

Вторият начин за изчисляване беше да се изчисли средна стойност на глава от населението, след това съответната сума да се умножава по броя на обитателите на жилището и така да се формира плащането за домакинствата. Третият начин беше комбинация между първите два.