Шофьорите на камиони не могат да ползват нормалната си седмична почивка от 45 часа в превозното средство. Това обяви в решение Съдът на Европейския съюз (СЕС).
По искане на Белгийския държавен съвет СЕС разтълкува изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт.
Казусът стига до съда в Люксембург заради белгийско дружество за автомобилни превози, което иска от Държавния съвет да отмени кралски указ, според който да се наложи глоба от 1800 евро на шофьор на камион, който ползва нормалната си седмична почивка в превозното средство. В отказа си да отмени указа белгийската държава се позовава на регламента, който според нея не позволява на водачите да почиват в камиона толкова дълго, а имат тази възможност само за по-кратките периоди на отмора. Следователно глобата, предвидена във връзка с това в белгийската правна уредба, само се прилага съдържащата се в регламента забрана.
Въпросният регламент задължава водачите да ползват нормална дневна почивка с продължителност от поне 11 часа (която, при определени условия, може да бъде намалена на девет часа), както и нормална седмична почивка с продължителност от 45 часа (която, при определени условия, може да бъде намалена на 24 часа). В регламента е предвидено също, че по желание на водача дневните почивки и намалените седмични почивки извън базата могат да бъдат ползвани в превозното средство, доколкото то разполага с подходящи условия за спане за всеки водач и превозното средство е неподвижно. Т.е. не се казва нищо за нормалната седмична почивка.
В решението си от днес СЕС заявява, че обстоятелството, че законодателят на съюза не е използвал общия израз „седмична почивка“, за да обхване и двата вида седмични почивки, ясно показва, че той е искал да разреши на водача да ползва в превозното средство намалените седмични почивки и да му забрани да ползва в превозното средство нормалните такива.
Съдът обяснява, че основната цел на регламента е подобряването на условията на труд на работниците и служителите в сектора на автомобилния транспорт и на общата безопасността по пътищата. „Желанието на законодателя е водачите да имат възможност да ползват нормалните седмични почивки на място, което предлага подходящи и адекватни условия за настаняване. Кабината на камина обаче не изглежда подходящо място за почивки, които са по-дълги от дневните почивки и от намалените седмични почивки“, се посочва в решението.
Затова СЕС констатира, че ако се приеме, че нормалните седмични почивки могат да се ползват в превозното средство, това би означавало, че водачът може винаги да почива в кабината на камиона, което очевидно би било в противоречие с преследваната от регламента цел за подобряване на условията на труд на водачите.