Бившият председател на Агенция “Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров е един от почти сигурните обвиняеми за обществена поръчка, която според прокуратурата е била нагласена в полза на бившата фирма на бизнесмена Георги Гергов “Пътища Пловдив”. Дружеството е получило около 50 млн. лв. за за отводняване на участък от 4 км от магистралата, съобщиха от държавното обвинение в сряда, след като предишния ден прокурори влязоха в пътната агенция, за да изземат документи, свързани с разследването.
Тогава подробности не бяха съобщени. Сега става ясно, че освен от сигнала на Европейската служба за борба с измамите с евросредства ОЛАФ, разследването е инициирано и от сигнал сигнал, внесен миналия юли от депутатите от БСП Жельо Бойчев и Кирил Добрев.
Прокурорската проверка установила, че макар пътната агенция да има договор за изграждането на 30-километровата отсечка Димитровград-Оризово с италианската фирма “Муратория Чементисти – Чи. Ем. Чи. Ди. Равена”, отводняването на 4 км от терена е възложено не на изпълнителя, а на фирмата “Пътища Пловдив”, която беше собственост на пловдивския бизнесмен и функционер на БСП Георги Гергов. Платени са почти 51 милиона лева, като сумата е посочена от фирмата, а не е в резултат на оценка, направена от самата АПИ, обясни в сряда Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор.
“Много старания, според мен, са положили, за да има един доста добър вид, но доказателствата, с които разполагаме, произхождат, от една страна, от самата документация. Няма количествено-стойностна сметка. Освен това разполагаме и с показания на свидетели, в присъствието на които се е провела срещата с представители на “Пътища Пловдив”, които свидетелстват за това какво е било предложението на “Пътища Пловдив” и които свидетелстват за това, че управителят на Надзорния съвет им е разпоредил: “Изгответе документацията, която е необходима”. Процедурата наистина е нагласена. Мога спокойно да го кажа”, заяви Арнаудова и допусна, че ще има и други обвиняеми по случая освен Лазар Лазаров.
Самият тай отрече да има нередности при обществената поръчка.
“Не сме поканили “Пътища Пловдив”. Процедурата е открита. Явили са се трима участника, но не е коректно в момента това да го коментирам, тъй като е част от следствието”, каза бившият пътен шеф Лазар Лазаров.
“За това, че са необходими допълнителни действия по строежа на АМ “Марица“ е ясно от началото на 2014 година – много преди да поема поста в АПИ.Лично аз нямам притеснения. Разбира се, всеки може да втълпи и да се опитва да доказва и разбира се, както едната теза, така и другата теза”, заяви Лазаров пред БНР.
Бившият директор на АПИ уточни, че отводняването не е възложено на италианската фирма, защото възложената й поръчка е за инженеринг, а не за чисто строителство. Затова била направена отделна процедура, “за да може пазарът да покаже действителната стойност, най-добрата цена”.
Бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова също твърди, че няма данни за нарушение по процедурата за изграждане на магистрала “Марица”. Тя определи поръчката като съвсем стандартна и на най-ниска цена.
Бизнесменът Георги Гергов от своя страна се разграничи от разследването, обяснявайки, че към момента, когато “Пътища Пловдив” взема поръчката за дренажите по отсечката Оризово-Димитровград от магистралата “Марица” – средата на юни 2015 г., фирмата вече не е била негова собственост.
В изявление до медиите Гергов посочва, че през март 2014 г. всички притежавани от него и “Слънчев ден“ АД, Варна, акции, представляващи 98% от капитала на “Пътища Пловдив“ АД, са продадени на благоевградската “Кристи строй“ ЕООД и Асен Христов Савев.
В писмото си до медиите пловдивският бизнесмен, който наскоро беше изключен от изпълнителното бюро на БСП заради домакинството на срещата между Сашо Дончев и Сотир Цацаров, Георги Гергов уточнява, че през март 2014 г. той и свързани с него лица нямат отношение под каквато и да било форма нито към управлението, нито към собствеността на “Пътища Пловдив“.
БСП-депутатът Кирил Добрев, който е единият от авторите на сигнала срещу пътната агенция, коментира в парламента, че когато са информирали прокуратурата за това били наречени лъжци и “оттогава тръгна прякорът на г-жа Нинова – г-жа Лъжа”. “Днес имам един въпрос към Лазар Лазаров и Лиляна Павлова – продължават ли да смятат, че всичко по тази процедура е нормално?”, попита Добрев.
Явно е нередно, при 130 милиона лева за цялата поръчка, построяването на “откоси и канавки” за 32 дни да струва 50 млн. лв.