Нови правила за чистота във влаковете и глоби при неспазване на изискванията

Европейски регламент задължава БДЖ да създаде минимални стандарти колко чисто и топло да бъде в пътническите вагони. Железопътният превозвач ще трябва да разпише конкретни разпоредби, а ако не ги спазва, може да бъде глобен от 5000 до 10 000 лева. Оказва се обаче, че и сега в БДЖ има стандарти за чистотата и отоплението. Според управителя на "Пътнически превози" Димитър Костадинов, ако те се спазват на 100%, това би било достатъчно. По думите му компанията няма как съществено да промени качеството на предлаганата услуга, защото вагоните са стари и няма достатъчно персонал.

В договора на БДЖ с държавата вече има разписани стандарти за отоплението и чистотата на вагоните. Влаковете трябва да се почистват основно поне веднъж на денонощие, а температурата да осигурява комфорт на пътуващите. Какво означава това в конкретика обаче не е ясно. Според управителя на "Пътнически превози" Димитър Костадинов сега съществуващите стандарти за хигиена, отопление и качество на въздуха са достатъчно добри:

„Аз мисля, че нашите стандарти са достатъчно добри, ако ги спазваме на 100% и ако условията ни позволяват, както и качеството на подвижния състав ни позволява. Мисля, че са достатъчно добри и ние постоянно си ги подобряваме и урегулираме вътре в системата, така че не мисля, че не бихме могли да предложим нещо по-добро", допълни Костадинов.

От Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" обаче смятат, че БДЖ трябва да напише конкретни минимални стандарти, включително и за температурата във вагоните, защото от БДЖ сега представят по-скоро технология за почистване.

А оплакванията на гражданите и проверките показват какви са най-честите проблеми, каза Маргаритка Французова от "Железопътна администрация":

„На определени места сме откривали, примерно в санитарните възли, липса на вода, неизчистено и т.н. Намирани са непочистени вагони, купета... Жалбите са били от мръсни купета, от замърсени санитарни възли, липса на тоалетни принадлежности".

Извършваните регулярни проверки на влаковете все пак показват подобрение на условията в тях. След приемането на новата наредба вече ще се налагат и глоби от 5 до 10 хиляди лева.