Европейският съюз въвежда единен регламент за етикетиране на храните, който влиза в сила от 13 декември тази година. Цялата информация за продукта и неговите съставки ще бъде на едно зрително поле, включително срокът на годност, информира БГНЕС.

Шрифтът ще е достатъчно едър, за да се чете. Изрично ще бъдат написани и алергените, чийто списък ще бъде в специално приложение.

Месото ще се купува с указание къде е произведено, а все още се умува дали това изискване да бъде приложено и към месото в колбасите. Няма да има подвеждащи рекламни надписи относно ползата на продукта за здравето, информацията трябва да е коректна и точна.

Регламент 1169 определя много стриктно информацията, която трябва да съдържа всеки етикет. Първата му част е задължителна, отговаря на строго подбрани критерии, втората е доброволна и съдържа данни по преценка на производителя, които, обаче не бива да противоречат на изнесеното в първата.

Новото етикетиране ще важи не само за продуктите, които купуваме в магазина – с подобна ” характеристика” би трябвало да получаваме и пица, поръчана по интернет.

Впрочем търговията на храни по интернет у нас е проблем заради сивата зона, в която се намират производителите. Това положение също трябва да се изясни. Произведените в момента продукти ще се продават със старите етикети до изчерпване на количествата, след това, обаче следват санкции и те не са малки.

През 2016 г. новите етикети вече ще бъдат задължителни, а глобата за нарушение ще бъде 5000 лв. за продукт.

Всичко това стана ясно на национален практически семинар в Университета за хранителни технологии в Пловдив, организиран от Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите в България.

Неговият председател Марияна Кукушева не скри истината, че половината бранш работи в сивия сектор. Тя каза още, че дъвките и бонбоните за деца “бъкат” от Нутрасуийт, забранен за консумация за бременни и малки деца в САЩ, например. Новите етикети и проблемите в бранша са теми на дискусиите на семинара в Пловдив и днес.