Коалицията “България без цензура” (ББЦ), предвождана от евродепутата Николай Бареков, и БСП са отделили чувствително повече средства за финансиране на предизборните си кампании в медиите в сравнение с останалите шест формации, влезли в 43-ото Народно събрание (НС). Това показват данните от разходите на партиите преди парламентарните избори на 5 октомври, публикувани във вторник на сайта на Сметната палата.
Осемте формации в НС са похарчили за медийно внимание общо над 6.45 млн. лева, като ББЦ и социалистите са категорични първенци по този показател съответно с 1 355 407 лева и 1 180 028 лева партийни разходи.
След тях се нареждат двата коалиционни партньора на БСП в предишното управляващо мнозинство – ДПС с 845 037 лева и “Атака” със 728 454 лева. Следват ГЕРБ с 636 383 лева, АБВ с 586 643 лева, Реформаторският блок с 475 309 лева и Патриотичният фронт с 354 442 лева разходи за отразяване на предизборната кампания.
Независимо от подреждането в графата за разходите за медийно внимание, по общия показател за най-скъпа предизборна кампания едноличен победител е ГЕРБ с похарчени общо 2 857 281 лева. Малко зад тях се нарежда ДПС с харчове за 2 275 663 лева, ББЦ – 1 841 824 лева и БСП – 1 828 028 лева. Следват “Атака” с похарчени общо 1 069 782, Реформаторският блок с 654 343 лева, АБВ с 586 643 лева и Патриотичният фронт с 495 334 лева.
Социолозите получават най-много от ГЕРБ
От отчетите, качени в регистъра на Сметната палата, става ясно още, че ГЕРБ е една от малкото партии, която официално отделя пари за социологически проучвания – общо 59 760. Единствено “патриотите” декларират разходи по това перо от останалите партии, но значително по-малко – 17 040 лева.
Средствата, използвани от ГЕРБ в предизборната кампания, са генерирани изцяло от държавната субсидия на партията. 454 819 лв. от тях са били похарчени за плакати, флаери и брошури, а 1 417 986 лева – за организирането на публични прояви като концерти, събирания и други. Медийните пари се делят основно на две – 139 071 лева за печата и 306 910 лева за електронни медии. От тях 83 160 лева са отишли за БНТ, а 6188 лева – за БНР.
От БСП пък отчитат, че 1 616 919 лева от общо похарчената сума представляват собствени средства на левицата. Останалото са дарения (40 913 лева) и средства на издигнатите кандидат-депутати (153 196 лева).
Социалистите са платили на печатни медии 393 954 лева, а за електронни – 602 728 лева. 32 988 лв. са били платени на БНТ, а 26 076 – на БНР. За хартиени агитационни материали са платени 162 932 лева, а за масови прояви – 83 289 лева.
Кампанията на ДПС, подобно на тази на ГЕРБ, също е финансирана изцяло със средства от партийната субсидия. По медийното перо движението се е отчело с 253 994 лева за печатни и с 541 043 лева за електронни медии. Похарчени са и 550 696 лева за плакати, флаери и брошури, както и 305 216 лева за концерти и тържества.
Реформаторите декларират, че са осигурили парите си за предизборна кампания чрез събиране на собствени средства (246 847 лева), дарения (170 916 лева) и пари на включени в листите (204 143 лева). От тях за печатни медии отиват 19 504 лева, а за електронни – 371 919 лева. 37 490 лева са похарчени за плакати, а 12 557 лева – за масови прояви.
“България без цензура” събира в пъти повече дарения
Освен с щедрото си отношение към медиите, “България без цензура” се отличава в пъти от останалите и по размера на даренията, които декларира, че коалицията е събрала за кампанията си цели 1 021 418 лева. Което представлява повече от половината сума, похарчена за агитация и отразяване.
Формацията на Бареков заделя доста малка част от парите си за печатни медии – 159 369 лева, докато лъвският пай отива за електронните – цели 1 156 834 лева. 20 022 лева отиват за БНТ, а 2400 лева – за БНР.
ББЦ плаща още 242 567 лева за плакати, както и 45 931 лева за масови прояви. Последната сума е повече от скромна предвид почти всекидневните събирания, които Бареков организираше в цяла България, за да промотира доскорошното си телевизионно предаване, прераснало в политически проект, финансиран с пари на Цветан Василев, по думите на самия банкер.
Патриотичният фронт декларира, че е формирал бюджета си за кампанията от 495 334 лева собствени средства плюс едва 1000 лева дарения. 73 586 лева отиват за печатни медии, а 257 967 лева – за електронни. На БНТ са платени 24 840 лева, а на БНР – 1500 лева. За плакати са отишли 25 239 лева, а за масови прояви – 5147 лева. Конкурентите им от “Атака” са дали на Сметната палата доста по-различни данни, от които се вижда, че от партийната субсидия са взети 568 999 лева за кампанията. 375 000 лева са от членския внос, а 23 530 – от дарения.
След БСП и ДПС, “патриотите” са най-щедри към печатните медии, плащайки им 206 416 лева за отразяване. Електронните получават 469 561 лева, от които към БНТ отиват 28 596 лева, а към БНР – нищо. 88 264 лева са дадени за хартиени агитационни материали, а 64 635 лева – за масови прояви.
АБВ на бившия президент Георги Първанов генерира най-много дарения след ББЦ – 494 770 лева. Заедно със средствата на издигнатите кандидати (96 795 лева) те формират бюджета на формацията за изборите. От него 102 043 лева са похарчени за печатни, а 247 055 лева – за електронни медии. 21 419 лева отиват за плакати и брошури, а 4493 лева – за концерти и събирания.
Единствените две формации, останали под 4-процентната бариера, но получаващи държавни субсидии – “Глас народен” на Светльо Витков и “Движение 21” на Татяна Дончева, са похарчили по време на кампанията съответно 109 949 и 217 793 лева.