Десислава Терзиева е пуснала предварително строежа на “Южен поток”

Строежът на газопровода "Южен поток" на българска територия е на път да стане необратим, ако служебното правителство не вземе експресно решение за обжалване на разрешението за строеж или за неговата отмяна.

Вицепремиерът и служебен министър на регионалното развитие Екатерина Захариева не съобщи какви мерки смята да предприеме. "Ние не сме против проекта. "Южен поток" е вжен за България, защото диврсифицира поне пътя на доставката на газ... Той обаче трябва да се случва по европейските правила, защото в противен случай ще бъде спрян от Европейската комисия", каза Захариева пред бТВ.

Строителното разрешение е  издадено от вече бившия министър на регионалното развитие Десислава Терзиева на 31 юли и е публикувано в Държавен вестник на 5 август – деня, в който президентът обяви състава на служебното правителство и намерението си "Южен поток" да остане замразен, докато Еврокомисията не се произнесе по него.

Ден преди да предаде властта, решението на Терзиева за строеж на газпровода, е качено и на сайта на Министерството на регионалното развитие.

Заради "важни държавни и обществени интереси" Терзиева допуска предварително изпълнение на строителството. Това означава, че решението й може да се обжалва пред съда в срок от три дни. Дали ще се случи, предстои да се види, като времето за реакция е още един ден. Екатерина Захариева не коментира случая при встъпването си в длъжност, а служебният министър на икономиката и енергетиката Васил Щолев  заяви, че тепърва предстои да се запознае с документите по "Южен поток".

Всичко това се случва на фона на обещанията на бившия премиер Пламен Орешарски, че още преди два месеца е наредил да се спрат всички действия по старта на изграждането на "Южен поток" до уточнения на процедурата с Брюксел. Европейската комисия заведе наказателна процедура срещу България заради нарушения на правилата по третия енергиен пакет и избора на строител. На последната си пресконференция като премиер Орешарски за пореден път декларира, че по "Южен поток" не се работи и дори наредил на министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнов да спре всякаква дейност по проекта. Документите обаче говорят друго.

Следите остават

На 21 юли Министерството на земеделието продава 359 декара земи от горския фонд в местността "Паша дере" за 13 млн. лв. на проектната компания "Южен поток България". Тогавашният земеделски министър Димитър Греков заяви, че няма притеснения по законността на сделката, защото са спазени всички законови изисквания. Орешарски отрече да има такъв случай.

Десет дни по-късно, на 31 юли, предишният регионален министър Десислава Терзиева подписва разрешението за строеж за изграждането на приемен терминал и компресорната станция, както и на път до тях в местността "Паша  дере". Това е първият ключов обект на българска територия, където става връзката с морския участък на тръбата, затова Терзева разрешава предварително изпълнение на разрешението за строеж.

"Имайки предвид достигнатия етап на развитие на проекта и стъпките, които следва да се предприемат, липсата на разпореждане за предварително изпълнение ще забави инвестиционния процес, което, от своя страна, неизбежно ще забави съществено както реализацията на проекта като цяло, така и заложените от българската държава цели в национален и европейски мащаб. Крайната цел от подобно забавяне ще е накърняване на особено важни държавни и обществени интереси в значителен размер на вредите, които държавата и обществото ще понесат след това", пише в мотивите на Терзиева към разрешителното за строеж на компресорната станция и приемния терминал.

Иначе разрешението за строеж на газопровода като цяло беше дадено още през 2013 г., но за всеки подобект са необходими отделни разрешителни. Строителното разрешение за компресорната станция и приемния терминал, които са на 2 км от морския бряг, бяха последните спирачки пред старта на същинското строителство.

Смяната на строителя в крачка

Междувременно близкият до руския президент Владимир Путин бизнесмен Генадий Тимченко обяви, че излиза от консорциума, който ще строи българския участък от "Южен поток". Неговата компания "Стройтрансгаз" беше сменена с "Центргаз" - дъщерното поделение на "Газпром".

Причината за смяната в крачка беше включването на Тимченко в "черния списък" на САЩ със санкции срещу Русия заради анексирането на Крим и агресията в Украйна.

Скандално е, ако правителството е сменило без търг водещата компания в строежа на газопровода, смята енергийният анализатор и бивш посланик на България в Москва Илиян Василев. Според него на ход е прокуратурата, която трябва да се самосезира.

Еврокомисията също ни критикува заради непрозрачната процедура по избор на изпълнител на българското трасе, както и тръжните условия, които били в полза на определен кандидат.

Спорните въпроси

Спорните въпроси около "Южен поток" са много. На първо място това е, че българският участък е прекалено скъп. Няма официална информация на каква цена е сключен договора със строителя. Неофициално се твърди, че е 3.78 млрд. евро, като не е ясно, как е поскъпнала от 3.2 млрд. евро, както обявиха по времето на ГЕРБ.

Българският участък се финансира от проектната компания "Южен поток България", в която равни дялове имат "Газпром" и БЕХ. За изграждането на участъка България няма да дава държавни гаранции, а БЕХ ще получи заем от 620 млн. евро от "Газпром" при лихва от 4.24%. Останалата част от сумата за построяването на тръбата, БЕХ ще връща на руския монополист чрез транзитните плащания, за които няма яснота на какви цени са договорени.

Ясно е само, че руският кредит за строежа на тръбата ще се изплаща за срок от 22 години. Това означава, че през този период в българския бюджет ще влязат нула лева от преноса на руски газ през българска територия. Договорената норма на възвращаемост е 8%. Всички тези числа бяха съобщени при подписването на договора със строителя в края на май след евроизборите.

"Изключителни ползи за България"

Въпреки това се твърди, че "проектът ще донесе изключителни ползи за България". Това е записано в разрешително за строеж на Десислава Терзиева.

Като такива са посочени "утвърждаването на България като значим фактор при преноса на газ от Русия към ЕС", "значително увеличаване на сигурността на газовите доставки за страната, региона и ЕС, чрез диверсификация на маршрутите", "подпомагане на развитието на националната газопреносна мрежа, което ще ускори газификацията в страната", очаквани приходи от преноса на газ и инвестициите в проекта, откриване на около 2500 нови работни места по време на строителството, и "възможно понижаване на цената на природния газ в България".

Това се разминава с обещанията дадени от Драгомир Стойнев за 5000 нови работни места и по-ниска цена на газа.