Членове на софийската борса си купиха русенската

Държавният резерв се изсипа на Русенската стокова борса (РСБ), веднага след като бе избран новият й изпълнителният директор Aсен Асенов.

В края на януари на РСБ се регистрираха 14 нови членове, някой от които реално са работещи брокери и на Софийската стокова борса (ССБ). През първата седмица на февруари на РСБ са регистрирани заявки „продава" за над 140 млн. лв., алармираха пред Дарик радио представители на борсовите среди. Става въпрос за бързо ликвидни стоки от Държавния резерв, като метали, масла, дървен материал, жп релси и др. Това, според агенти, e прецедент от създаването на стоковите борси в България.

Има сериозни подозрения за опорочаване на борсовата търговия и възможна концентрация на корпоративни интереси, коментират още брокери от столицата.

Новите акционери стават собственици на близо 50% от капитала на дружеството. На заседание на Съвета на директорите на 19 февруари за председател е избран Георги Найденов. Изпълнителен директор е Асен Асенов, който също представлява една от фирмите - членове на софийската борса. Същата фирма вече е акционер и на борсата в дунавския град. Половината от брокерите, които представляват Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" на Софийската стокова борса, са пререгистрирани и в Русе.

За сравнение, за цялата 2013 г. от Държавния резерв на Пловдивска стокова борса са търгувани стоки за едва 113 000 лв., а общият оборот на Русенската за миналата година, заедно с обществените поръчки, възлиза на 10 млн. лв.

Търговци, желаещи да закупят от бързоликвидните стоки сега, заявяват, че се повтаря ситуацията по време на кризата с дървения материал по времето на министър Мирослав Найденов. Целта е oт преференциални цени на определени стоки от Държавния резерв да се възползва затворен кръг големи играчи, което категорично представлява нерегламентирана държавна помощ, коментират борсови посредници.

Ако търговец от страната в момента иска да закупи една от 600-те позиции дървен материал или метал от държавния резерв (който не се продава на никоя друга борса), трябва да се обърне към някой от 14-те новопостъпили членове-акционери на РСБ. Недоволни потенциални клиенти алармират и за обявени нереални комисионни за придобиване на държавното имущество, в размер от 20% до 60 %, при положение че, нормалната комисионна за брокерите на стоковата борсата варира от 0,2% до 1% за услугата.

Това води на мисълта че, стоките от държавния резерв са концентрирани на едно място и се цели да се постигнат огромни разлики при продажба на държавното имущество, от което се ощетява държавната хазна. Честа практика е и когато цената на стоката не удовлетворява въпросните заинтересовани кръгове, тя да се обяви като нереално висока и след известно време същата стока да се предлага на 20-30% по-ниска цена, като по този начин допълнително се ощетява държавния бюджет, обясняват брокери, пожелали анонимност. Те коментират още, че през последните 2-3 години от Държавния резерв не са пускани "атрактивни" стоки, освен епизодични такива на Софийска стокова борса. Изведнъж, в началото на февруари т.г., директорът на Държавния резерв разпорежда стоките да се обявяват на РСБ.

Служители на ДАНС са разпитвали брокери от София и Пловдив за случващото се на Русенската стокова борса, разбра Дарик радио. По думите на брокерите реално няма нарушение на закона, но определено констатираните сделки хвърлят сянка върху борсовата търговия в България. Най-тревожното, според тях е, че зад всичко това стои държавата в лицето на Държавния резерв. В края на януари бе взето решение да се закриe и Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, която би трябвало да е регулаторния орган в тази ситуация.

На 5 март правителството одобри проект на закон за изменение и допълнение на Закона за стоковите борси и тържищата. Основната промяна предвижда в Министерството на икономиката и енергетиката да преминат дейностите, възложени със Закона на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата - ДКСБТ. Според официалните мотиви, eдна от основните цели в управленската програма на правителството е стартиране на процеса по оптимизация на държавната администрация с цел постигане на ефикасност на публичните разходи. В законопроекта са предвидени и изменения в действащи разпоредби с цел засилване на контролните функции на организаторите на стокови тържищa.