Съдът отмени скъпото билетче в столицата

Софийският административен съд отмени наредбата на Столична община, с която беше увеличена цената на билета за градски транспорт от 1 лв. на 1,60 лв.,  определяйки я като „незаконосъобразна“.

Решението на съда е взето от тричленен състав и отменя наредбата, приета на 14 април 2016 г.

От Столична община могат да обжалват решението в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

Ако обаче той потвърди отсъденото от Административния съд, това ще означава, че цената на билета вече няма да бъде 1.60 лв.

Делото беше образувано по жалби на граждани и сдружението „Център за законодателни оценки и законодателни инициативи“ срещу наредбата в цялост или отделни разпоредби от нея.

Когато от Столична община решиха да вдигнат цената на билетчето, те обяхниха, че в цяла Европа цените на билетите за еднократно пътуване са най-високи. Това накара стотици жители на столицата да излязат на протест. Решението №270 на Столичния общински съвет (СОС) за увеличение на цената беше взето на 14 април 2016 г. и беше подкрепено от групата на ГЕРБ, четирима общински съветници от СДС и от Прошко Прошков от ДБГ. Всички останали съветници гласуваха „въздържал се“ или „против“.

Резултатът от по-високата цена е уеличение на приходите на градския транспорт с 14 млн. лв. От Центъра за градска мобилност заявиха, че са постигнали търсения ефект да се продават повече абонаментни карти, а не еднократни билети. Допълнителните средства обаче остават в градския транспорт, а няма да се ползват за инвестиции и подобряване на услугата.

Делото срещу скъпото билетче беше придружено и от протест на хора, обединени в Сдружение за свободен градски транспорт. Те заявиха: „София е най-мръсната столица в Европа, вследствие на това от белодробни и ракови заболявания умират хиляди хора всяка година! Масовото използване на обществен транспорт и намаляването на автомобилния трафик са ни от изключителна важност.

София е единствената столица в Европа без нощен градски транспорт, нещо повече – биват ликвидирани линии и не се развива електротранспортът. Фирмите за превоз получават повече от 3 лв. на километър пробег, което означава едно: българските граждани плащат една от най-скъпите обществени услуги в света“.