Отпадането на електронните фишове – насочено към съвестните шофьори

Решението на Върховния административен съд (ВАС), с което се спира работата на над 130 мобилни камери на КАТ, няма да толерира пътните хулигани, а е насочено към съвестните шофьори, чиито права се случва да бъдат нарушавани. Това обясни съдия Лозан Панов от ВАС в ефира на bTV, обяснявайки тълкувателното решение, което влиза в сила от петък.

По думите му се търсят ясно установени правила, които да се знаят от всички и да се спазват от всички - и служители на реда, и шофьори. Той даде като пример за неправомерност водач да бъде сниман в зона от пътя, за която все още не важи ограничителен знак. Друг проблем били необозначените автомобили на контролните органи и липсата на тяхната видимост.

„Това се отнася и по отношение на полицаите, които се крият в храстите. Когато няма ясни норми, стават злоупотреби. От друга страна възражения от типа - не ви видях, друг автомобил ме изпреварваше, нямаше знак, ще бъдат неоснователни. Идеята е нарушителят да получи наказание, но в правни норми", коментира Панов.

Той уточни, че след влизането в сила на новите правила актове ще се издават само въз основа на стационарните, предварително позиционирани и обозначени камери. Ако водач бъде спрян след показания на мобилна камера, той ще има правото на възражение, каквото липсваше при електронните фишове, въведени през 2011 година. Само за миналата година броят на фишовете е около 350 000 хиляди, но няма уточнение колко са от мобилни и колко от стационарни камери.

„Различното тълкуване е мотивирало министъра на правосъдието да направи питането към ВАС. Различно се прилагат тези правни норми. В някои региони административният орган посочва къде са точно знакът и автомобилът, в други камерите са под техническите параметри на автомобила. Трябва да има единни правила и указания за използването на мобилните камери. Никой не е против тях", каза съдията и посочи и други проблеми, които не присъстват в питането на министъра:

„Когато се управлява МПС на фирма от три субекта, няма как заедно да го управляват. Изискват се данни от управителя на фирмата кой е управлявал. Когато си трима обаче, към кого ще се насочи наказателната отговорност? Има случаи, в които се оказва, че хора на 85 години управляват мощни автомобили и те понасят наказателната отговорност. С това решение се опитваме практиката, която е противоречива, да се уеднакви".

Лозан Панов изтъкна, че в държавите с най-малко нарушения на пътя има най-малко полицаи, а при нас тази зависимост е обратна.