Заложеният годишен дефицит ще бъде надхвърлен още през август

Дефицитът в консолидираната фискална програма е над 1.147 млрд. лв. към края на юли, като още през август ще бъде надхвърлен заложеният за цялата година от 1.472 млрд. лв. Ситуацията е "извънредна" заради надценените приходи, увеличените разходи и спрените еврофондове, заяви служебният финансов министър Румен Порожанов след правителственото заседание в сряда, на което запозна министрите с изпълнението на бюджета.

Президентът Росен Плевнелиев, който неуспешно настояваше държавният бюджет да бъде актуализиран непосредствено преди разпускането на парламента, обяви като приоритет на назначеното от него служебно правителство да подготви проект за актуализация, който да бъде ползван от следващото редовно управление.

Служебният кабинет ще изпълни тази заръка и ще подготви актуализация на бюджета, която ще бъде представена на парламента след изборите на 5 октомври. "Няма да избягаме от актуализацията, която ще представим на следващото Народно събрание", каза Порожанов.

Растяща дупка в бюджета

Дупката в бюджета в края на юли се дължи на дефицит в националния бюджет от 647 млн. лв. и от европейските плащания за над 499 млн. лв. Спрямо същия период на 2013 г. дефицитът по КФП се влошава с 1.2 процентни пункта. Това е резултат от изпреварващия ръст на разходите, двете спрени европрограми и изоставането в изпълнението на данъчните приходи спрямо планирания ръст за 2014 г.

Дупката в бюджета ще расте още през август заради замразените плащания от Европейската комисия по програма "Околна среда" (ОПОС) и по две оси на програма "Регионално развитие" (ОПРР), каза министър Порожанов.

Кабинетът на Пламен Орешарски "умишлено" е оставил плащането на 166 млн. лв. по ОПОС за началото на август, за да влязат като дефицит за този месец при служебния кабинет, стана ясно от обясненията на Порожанов. Тези разходи са били одобрени месец преди това, но съзнателно не са били преведени на общините, посочи финансовият министър. Плащането от 188 млн. лв. по ОПРР допълнително ще увеличи дупката в бюджета. Така още в края на август дефицитът може да достигне 1.5 млрд. лв. при планиран 1.47 към края на годината.

Основното предизвикателство ще бъде да не се надхвърли дефицит от 3% от БВП на касова и начислена основа, каза Порожанов. По думите му за целта ще има рязане на разходи – средно по около 15% от бюджетите на министерствата и отделно от допълнителните 867 млн. лв., които бяха раздадени с постановления от кабинета "Орешарски".

Порожанов отказа да посочи кои разходи точно ще се свият, но даде да се разбере, че няма да е еднакво за всички министерства. По думите му, имало "две - три министерства", които "ще трябва да затворят врати", ако им намалят разходите с 15%.

По тази причина служебният кабинет ще подготви актуализация на бюджета, като заложи размера, необходим за покриване на дефицита над планирания. Отделно ще бъдат направени промени в средносрочната прогноза за растежа, каза Порожанов. От обясненията му стана ясно, че тя ще бъде намалена.

Неотдавна кабинетът "Орешарски" я ревизира в посока нагоре – от 1.8% на 2.1% икономически растеж от БВП. ЕК обаче изрази съмнения, че тя може да бъде постигната.

Надценени приходи

Основният проблем на бюджета са надценените приходи, заложени още при приемането му. Неизпълнението ще е от порядъка на 700 – 900 млн. лв. и това се знаеше още при бюджетната процедура през 2013 г., каза зам.-министърът на финансите Кирил Ананиев. Той беше финансов съветник на бившия премиер Пламен Орешарски и е изразил мнението си още при подготовката на бюджета, но то не е било взето предвид, защото, както обясни, политиците са тези, които взимат решенията.

В рамките на КФП заложените приходи са с 2 млрд. лв. повече от отчетените през 2013 г. Залагането на надценена приходна част води до разходна част, която дава възможност да се изразходват средства по най-различни направления. Като пример финансовият министър даде Публичната инвестиционна програма "Растеж и развитие на регионите" с бюджет от 500 млн. лв., от които до момента са похарчени 70 млн. лв. Предстои медуведомственият съвет по програмата да се събере и да реши какво ще прави с остатъка. Намерението на Порожанов е инвестиционните проекти, които не са започнали, да не бъдат финансирани. Такова беше и намерението му на предшественика Петър Чобанов, който обещаваше да бъде направен преглед към средата на юни за изпълнението, но това не се случи.

Към края на юли изпълнението на КФП показва с 1% преизпълнение на приходите спрямо 2013 г., като в същото време разходите са нараснали със 7.2% по-високи, което е 1.2 млрд. лв., което директно рефлектира към дефицита за седемте месеца, посочи Порожанов.

"Във всички случаи при положение че е заложен ръст на БВП около 1.8%, залагането на ръст на данъчните приходи с 11% повече от 2013 г. няма как да се обясни от никакви алгоритми и мерки за събираемост", смята Порожанов.

Изпълнението на данъчните приходи е 9.1 млрд. лв. към края на юли, което е ръст от 1.7% спрямо същия период година по-рано при план от 11%, посочи Порожанов.

Изостава изпълнението и на приходите от ДДС и на акцизни стоки – горива, цигари и алкохол, сочат данните за изпълнението на бюджета. Постъпленията от ДДС са с 96.1 млн. лв. по-малко спрямо юли 2013 г. при заложен ръст от 12.4% спрямо отчетените преди година. При акцизите постъпленията са на миналогодишното ниво, но е заложен ръст от 7.9% спрямо юли 2013 г. Заради голямата относителна тежест на косвените данъци в общите данъчни приходи има риск неизпълнението на приходите да възлезе на 900 млн. лв., посочи Порожанов.

По-добри постъпления има при приходите от социалноосигурителни и здравни вноски - с 4.5% спрямо миналата година. Основната причина за това обаче е повишаването на минималната заплата.

Порожанов посочи обичайните мерки, които се предприемат за повишаване на приходите – подобряване работата на приходните агенции, смяна на ръководството на агенция "Митници" и засилване на борбата с контрабандата.

Финансовият министър уточни, че той е предложил Ваньо Танов за шеф на агенция "Митници". "Така че вече имаме отговор на въпроса "Кой" го предложи", каза служебният премиер Георги Близнашки по повод връщането на митническия шеф от времето на ГЕРБ, чието име стана нарицателно за един от гръмките корупционни скандали на тогавашната власт.

Растящи разходи

При силно надценените приходи, които не се изпълняват и "напрягат" бюджета, има едни растящи разходи, посочи Порожанов. Към края на юли разходите по консолидирания бюджет номинално са нараснали с 1.2 млрд. лв. (7.2 %) спрямо същия период на миналата година.

По-високи са и разходите по националния бюджет, като процентът на изпълнение спрямо годишния разчет при повечето групи разходи изпреварва този за същия период на 2013 г.

Освен това с постановления правителството "Орешарски" е одобрило допълнителни разходи за 867 млн. лв., като от тях към момента са изхарчени 395 млн. лв., каза Порожанов.

Такава диспропорция между приходите и разходите влияе директно върху дефицита, който се формира в рамките както на държавния бюджет, така и на КФП, каза Порожанов.

Той нарече "голям проблем" невъзстановените от ЕК средства по "Околна среда" и "Регионално развитие", които към момента са около 480 млн. лв. Така расте дефицитът на Националния фонд към министъра на финансите, който ще се увеличи още, ако има корекции по програмите, каза Порожанов. Той се надява скоро да бъдат пуснати парите по ОПОС.

Допълнително неплащането на средствата декапитализира общините, защото те се разплащат със собствени средства на строителите, каза още финансовият министър.

Фискалният резерв е 8.8 млрд. лв. към края на юли

Фискалният резерв е 8.8 млрд. лв. към края на юли. От тях 632 млн. лв. са бъдещи вземания от фондовете на ЕС.

Трябва да се има предвид обаче, че ресурсът във фискалния резерв е разчетен да обезпечи единствено обслужванията по държавния дълг, финансирането на дефицита и текущата ликвидност при изпълнението на бюджета.

"Амбицията ни е и на касова, и на начислена основа, да приключим финансовата година в рамките на 3% дефицит, за да не се отваря процедура за свръхдефицит", каза Порожанов.